Maintaining a healthy state of mind

Not everyone acts the same when social distancing, it depends on the individual’s motivation and knowledge. More than ever, it is crucial that the public get accurate information and not rely on information from social media.

Physical health is essential to maintaining a healthy state of mind. Try to keep yourself reasonably fit and take walks regularly whilst adhering to government guidelines on social distancing. Healthy eating is undoubtedly important when trying to stay healthy. Sleep is another factor that affects our mood, aim to get 7-8 hours of restful sleep each night.

Another important aspect to mental health is to reflect on life. This is really helpful and can help identify your support network and who is important to connect with on a day to day basis. Use this time to think about who your closest friends/family are and who would help you if you were in trouble. The next step is to deliberately increase contact with them, not necessarily in person but through speaking on the phone or social media. It is particularly difficult to communicate current events with children; it is important to give them enough information without scaring them.

Setting and sticking to a routine can help us in times of uncertainty; this is why work is good for us. If you are unable to work from home, give yourself a few tasks and get into a routine. These tasks can be anything that is relevant to your life such as looking after your children, helping others or starting a new project. Ensure you try to get some space if you feel you need it whilst social isolating. This could be done by going for a walk or sitting in different rooms for a break.

The truth is, there is no magical answer when it comes to mental wellbeing. Each person is different but by taking care of ourselves we allow ourselves the opportunity to feel ad do better each day.

TIPS FOR GOOD MENTAL HEALTH DURING THE ISOLATION PERIOD

  • Maintaining contact with friends and family
  • Sticking to a regular routine and sleeping pattern
  • Focusing on a hobby or learning something new
  • Eating reasonably healthy
  • Staying calm and reminding yourself that this time will pass

الصحة النفسية أثناء فترة البقاء في المنزل

الحفاظ على التواصل مع الأصدقاء والعائلة

الحفاظ على روتين ونمط نوم منتظمين

التركيز على هواية أو تعلم شيء جديد
 

 يختلف تصرف كل منا عن الآخر عند التباعد الاجتماعي، حيث يعتمد على دوافع كل فرد وما يتمتع به من معرفة. ومن المهم للغاية، أكثر من أي وقت مضى، أن يحصل الجمهور على معلومات دقيقة وألا يعتمدوا على المعلومات المنتشرة عبر وسائل التواصل الاجتماعي

تعد الصحة الجسدية أمراً ضرورياً للتمتع بصحة ذهنية جيدة والحفاظ عليها. لذا حاول أن تحافظ على لياقتك بشكل معقول وأن تخرج للتمشية بانتظام مع الالتزام بالإرشادات الحكومية الخاصة بالتباعد الاجتماعي. ولا شك في أن الأكل الصحي أيضاً يعتبر من الأمور المهمة للاحتفاظ بصحة جيدة. كما أن النوم من العوامل الأخرى التي تؤثر على مزاجنا، لذا احرص على أن تحصل على نوم مريح لمدة 7-8 ساعات كل ليلة

ويمثل التأمل في الحياة أحد الجوانب المهمة كذلك للصحة النفسية، فهو مفيد حقاً ومن الممكن أن يساعدك على تحديد شبكة الداعمين لك ومن يهمك أن تتواصل معهم بصفة يومية. واستغل هذا الوقت للتفكير فيمن تعتبره حقاً أقرب صديق / فرد من عائلتك إليك، ومن سيساعدك إذا وقعت في مشكلة ما. والخطوة التالية هي زيادة معدلات التواصل معهم عمداً، ليس بالضرورة عن طريق مقابلتهم بصفة شخصية ولكن من خلال التحدث معهم عبر الهاتف أو وسائل التواصل الاجتماعي. ومن المعلوم أن تعريف الأطفال بالأحداث الجارية أمراً صعباً للغاية، ولكن من المهم أن تقدموا لهم معلومات كافية دون تخويفهم

إن وضع روتين والالتزام به من الممكن أن يساعدنا في أوقات عدم اليقين؛ وهذا هو سبب كون العمل أمراً جيداً بالنسبة لنا. فإذا لم تستطع العمل من المنزل، حدد لنفسك بعض المهام بحيث يكون لديك أحد الأنظمة الروتينية التي تسير عليه. ومن الممكن أن تكون هذه المهام أي شيء يتعلق بحياتك؛ مثل الاعتناء بأطفالك أو مساعدة الآخرين أو بدء مشروع جديد. كما احرص على الحصول على بعض المساحة إذا شعرت أنك بحاجة إليها أثناء فترة العزلة الاجتماعية. ويمكن أن تحظى بهذه المساحة عن طريق التمشية أو الجلوس في غرف مختلفة لتمنح نفسك فاصلاً يعينك على المواصلة


 في الحقيقة، لا توجد إجابة سحرية عندما يتعلق الأمر بالصحة النفسية. فكل شخص يختلف عن الآخر، ولكن الاهتمام بالنفس يتيح لنا فرصة للشعور بالتحسن وللقيام بالأمور بشكل أفضل كل يوم

نصائح للتمتع بصحة نفسية جيدة خلال فترة العزل

الحفاظ على التواصل مع الأصدقاء والعائلة

الحفاظ على روتين ونمط نوم منتظمين

التركيز على هواية أو تعلم شيء جديد

تناول مأكولات صحية بقدر معقول

الحفاظ على الهدوء وتذكير النفس بأن المسألة مجرد وقت وسيمر


 د. دينا الشماع

رئيس قسم الطب النفسي

عضو في الكلية الملكية للأطباء النفسيين بالمملكة المتحدة، بكالوريوس الطب والجراحة، ماجستير في العلوم

ميديكلينيك مستشفى العين